" >
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شبکه بندی

ارسال شده توسط COMPUTER&NETWORK در 86/11/9:: 12:8 عصر
نتورک یا شبکه به انگلیسی Network اما اینجا شبکه اینترنتی یا Internetworking درس میدم :
Internetwork چیست ؟ به مجموعه ای از شبکه های منحصر بفرد که به همدیگر متصلند که روی هم شبکه بزرگ تشکیل میدهند در واقع اینترنتورکینگ اشاره ای به این صنعت و محصول ها دارد و ما اید میگیرم اینا چی هستند .
اولین شبکه های کامپیوتری که از کامپیوتر های mainframe استفاده میکردند و توسط ترمینالها به یکدیگر متصل بودند که به انها time-sharing networks میگفتند اینگونه محیط ها توسط محصولات IBM از نوع Systems Network Architecture یا SNA و Digital"s network architecture تشکیل میشدند .
Local-area networks یا همان LAN برای ارتباط بین PC ها و گردش انها بین هم به کار امدند . شبکه های LAN به کاربران متفاوت اجازه میدادند در یک محیط گرافیکی در محیطی که قرار داشتند به تبادل اطلاعات و پیام ها بپردازند و همچنین قابلیت ان را داشتند که بعضی قطعات مثل پرینتررا با هم مصرف کنند .
Wide-area networks یا WAN تقریبا اینگونه عمل میکند که LAN ها را در محیط های جغرافیایی متفاوت با فاصله های بلند را به یکدیگر متصل کنند بعضی از تکنولوژی های مورد استفاده برای اتصال LAN ها به هم را میتوان از جمله T1, T3, ATM, ISDN, ADSL, Frame Relay, radio links و ... نام برد و البته روشهای جدید اتصالات LAN به یکدیگر هرروز بهبود و بهینه میشوند . امروزه LAN های پرسرعت و شبکه های اینترنتی به صورت عریضی مورد استفاده قرار میگیرند چراکه سرعت زیاد انها و همچنین حمایت از پهنای باند بالا موجب شاخص بودن انهاست .
اینترنتورکینگ در واقع برای سه راه حل زیر ابداع شده است : LAN های ایزوله توانایی اتصال مثلا دو اداره به هم را نداشتند . دوبل شدن منابع برای مثلا هر دو اداره باید یک نرم افزار و سخت افزار جداگانه تعبیه میشد . و در اخر هم عدم مدیریت کافی و نظارت مرکزی بر شبکه های ایجاد شده .
اما به هر حال عملی کردن و به سرانجام رسانیدن اینترنتورک کار ساده ای نیست . از مشکلات زیادی باید گذر کرد مخصوصا بعد از موفقیت در اتصال چرا که باید مدیریتی معتبر و نظارتی قابل انعطاف انجام داد .
به هر حال شبکه ای که تحت اینترنت به کار بیاد طبیعتا از لحاظ امنیتی هم باید مراقبت های ویژه ای داشته باشد چراکه هکرهای زیادی برای حمله به سایت ها در کین نشسته اند و البته از مشهورترین گونه این حملات distributed denial of service یا همان DDOS میباشد و البته این گونه حملات تنها افرادی را تهدید میکند که پا به شبکه اینترنتی نهاده اند بدون انکه نسایل امنیتی را در نظر بگیرند .
اینترنت چیست ؟
در یک جمله اینترنت یه شبکه بسیار پیچیده هم در زمینه سخت افزار هم در زمینه نرم افزاری میباشد . اینترنت یک شبکه کامپیوتر گسترده جهانی میباشد که از میلیون ها کامپیوتر در سراسر جهان استفاده میکند . اکثر این کامپیوتر ها دسکتاپ PC هایی بر اساس Unix های ایستگاه کاری میباشد که وظایفی چون تبادل اطلاعات مثل سفحات وب WWW و پیغام های ایمیلی . البته امروزه شاهد ورود موبایل ها Web TV ها و پیجر ها والبته توستر ها به اینترنت هستیم که در اینترنت ما دو نوع کامپیوتر یا دیوایس داریم که در نهایت به host ها مرتبط میشوند .
یکی از اجزای اینترنت همانطور که گفتم در اصطلاح بهشون میگن end system که از اسمش هم پیداست و نیازی به توضیح ندارد از پروتوکول استفاده میکنند که این پروتوکول به کنترل کردن فرستادن و دریافت کردن اطلاعات میپردازد . TCP یا Transmission Control Protocol و IP یا Internet Protocol از مهمترین پروتوکولهای اینترنتی هستند از پروتوکولهای اصلی این شبکه است و از ان به نام TCP/IP یاد میکنند .
این end system ها با یکدیگر از طریق زنجیر یا همان لینک مرتبطند که این لینک ها گونه های مختلفی دارد که از جمله وسایل فیزیکی آن شامل coaxial cable, copper wire, fiber optics و radio spectrum هستند که بعدا توضیح میدم . لینکهای مختلف میتانند دیتاها را هم با سرعت های گوناگونی جابجا کنند که در اینترنت به پهنای باند یا bandwidth معروفند که معمولا بر اساس بیت بر ثانیه اندازه گیری میشوند .
اغلب end system ها مستقیما با هم از طریق یک اتصال با هم مرتبط نیستند در عوض انها به طور غیر مستقیم با همدیگر مرتبط هستند و از طریق سوئیچ های میانه ای به نام روتر ها در ارتباطند یک روتر اطلاعاتی را که بهش میرسد را وارد یکی از لینکهای ارتباطی خودد میکند و سپس ان اطلاعات را به لینکهای خورجی خود منتقل میکند . پروتوکول IP نوع فرمت اطلاعات دریافتی و ارسالی از میان روتر و end system را مشخص میکند مسیری که اطلاعات ارسالی طی میکنند از میان یک سری روتر و لینکهای متفاوت میگذرد بعدا مفصلا راجع به روتر و path حرف میزنم .
علاوه بر فراهم اوردن یک مسیر path اختصاصی اینترنت از تکنولوژی خاصی به ناتم packet switching استفاده میکند که اجازه ارتباط مضاعف را میدهد
شبکه چیست ؟ یک شبکه متشکل از تعدادی کامپیوتر به هم مرتبط برای تبادل اطالاعات مپل هارددیسک ها یا سی دی رام ها تبادل فایل ها و یا ارتباطات الکترونیکی تشکیل شده است . کامپیوتر ها در شبکه میتوانند از طریق کابلها ؛ خطوط تلفن و امواج رادیویی ماهواره ها اشعه مادون قرمز ! به هم متصل شوند . سه نوع شبکه داریم : Local Area Network (LAN) Metropolitan Area Network (MAN) Wide Area Network (WAN) به تعریف اجمالی هر یک میپردازیم : Local Area Network شبکه LAN یک شبکه محدود شده به محیطی کوچک میباشد . و عموما به یک محدوده جغرافیایی همچون آزمایشگاه ؛ مدرسه یا ساختمان میباشد . و کمتر اتفاق میفتد که یک شبکه LAN از یک مایل فاصله بیشتری داشته باشد . نوعی از پیکر بندی شبکه LAN به اینگونه است که یک کامپیوتر به عنوان file server قرار میگرد . و این کامپیوتر مخزن تمامی نرم افزارهایی است که شبکه را کنترل میکنند . کامپیوترهایی که به فایل سرور متصل میشوند را ایستگاه کاری یا workstation میگویند . کامپیوتر های ایستگاه کاری میتوانند از لحاظ قدرت نسبت به سرور کمتر باشند . و میتوانند نرم افزارهای اضافی نیز در خودشان علاوه بر نرم افزارهای ویژه اتصال در خود داشته باشند . در اکثر شبکه های LAN کابلهایی برای اتصال به شبکه موجود است و از طریق کابل به یکدیگر متصل میشوند . که بعدا در مورد کابل بندی و توپولوژی و سخت افزارهای مورد نیاز صحبت خواهیم کرد . Metropolitan Area Network یک شبکه MAN بر محیطهای جغرافیایی بزرگتری از LAN را پوشش میدهند مانند درون شهری و ناحیه ها . با بهم پیوستن شبکه های کوچکتر به هم اطلاعات به اسانی از اینطریق منتشر میشوند . کتابخانه های محلی و نمایندگیهای دولتی عموما از این نوع شبکه برای اتصال به شرکت های خصوصی و یا عموم استفاده میکنند . Wide Area Network خوب همانطور که از اسمش پیداست شبکه ای بزرگتر از دو نوع بالاست و ارتباطات در این نوع شبکه میتواند بصورت کشوری باشد . که ساختار پیچیده تری دارد اما ساختمان ان شبیه به همین شبکه های محلی میباشد . از مجموعه مزایای شبکه همانطور که قبلا هم گفتم باز هم هست که باز هم میگویم : سرعت تبادل اطلاعات بسیار بالا میرود به جای اینکه مثلا فایلی را در فلاپی دیسک بریزید و به کامپیوتر دیگری متصل کنید اگر به بیش از یک کامپیوتر احتیاج داشته باشید اینکار با ارتباطات شبکه ای به راحتی امکان پذیر است . و علاوه بر مزایا مشکلاتی نیز در پی دارد : قیمت تقریبا بالایی برای نصب دارند . به یک مسئول شبکه محتاجید . ممکن است سرور از بین برود . ممکنست کابلها فرسوده شوند و ...




بازدید امروز: 140 ، بازدید دیروز: 5215 ، کل بازدیدها: 13279789
Aviva Web Directory
منتخب از سوی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران به عنوان سایت برتر در اموزش شبکه و فناوری اطلاعات در سطح کشور و برگزیده شده در بخش ویژه نمایشگاههای رسانه دیجیتال
رویت بهتر این پرتال با مرورگر فایر فاکس