" >
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگون یک هاب کار می کند

ارسال شده توسط COMPUTER&NETWORK در 86/11/22:: 2:58 عصر
اترنت ها از توپولوژی ستاره ای برای سیم کشی فیزیکی استفاده میکنند . که یک دیاگرام ساده را در زیر نشان میدهم . در یک شبکه یک هاب بصورت ابتدایی مانند یک repeater عمل میکند که وظیفه تقویت سیگنال های شبکه را دارد در دیاگرامی که در شکل زیر میبینید سمت چپ بالا 4 پورت میبینید که نزدیک بهم و در بالای هر یک با x مشخص شده اند . این به ان معناست که این پورت ها از نوع دوطرفه میباشند که عملکرد انها را میتوان شبیه به کابلهای سریال بین دو کامپیوتر دانست . هر پورت سریال یک دریافت کننده و یک ارسال کننده دارد مگر انکه یک مودم null بین این دو پورت قرار بگیرد و یا کابل طوری طراحی شده باشد که فقط یک طرفه عمل کند یعنی یا دریافت کند یا بفرستد که در این صورت عملیات موفق نخواهد بود این به ان دلیل است که پورت ارسال کننده دیتا به یک پورت فرستنده دیگر ارسال میشود .
بنابراین یادتان باشد که شما نمیتوانید دو کامپیوتر را به هم توسط یک کابل جامپر بین کارتهای شبکه انها شبکه کنید . بلکه باید کابل مخصوص دو طرفه را از مغازه های کامپیوتری دریافت کنید . وگرنه باید از یک هاب همانطور که در پایین نشان داده شده است استفاده کنید .
هابی که درسمت چپ و بالا میبینید پر شده است اما یک پورت دیگر بنام uplink دارد که میتوانید از طریق ان به هاب دیگری وصل شوید اتصال uplink قابلین دو طرفه بودن را ندارد بلکه اماده است تا با پورت هاب دیگر قابلیت اتصال دوطرفه را ایجاد کند . بنابراین با این روش میتوانید هاب ها را به هم متصل کنید اما از انجایی که هر هاب مدت زمانی برای تاخیر دارد تعداد استفاده از هابها محدود است . بنابراین کامپیوتر هایی که توسط هاب شبکه شده اند میتوانند با یکدیگر اتصال برقرار کنند .
در دیاگرام شکلی که میبینید ماشین G دو کارت شبکه به نام های eth0 و eth1 میبینید کارتهای eth0 و eth1 به دو شبکه مستقل متصل هستند اگر ماشین G طوری برنامه ریزی نشده باشد که بصورت یک روتر یا پلbridge عمل کند ترافیک بین دو شبکه منتفل نخواهد شد یعنی ماشین های x و z نمیتوانند با ماشین a از طریق ماشین f ارتباط داشته باشند و برعکس . ماشین x میتواند با ماشین های z و g ارتباط برقرار کند لذا تمامی ماشین ها میتوانند با ماشین g در تماس باشند .
هر کارت شبکه را NIC مینامیم که مخفف network interface card میباشد هر NIC توسط شرکت سازنده ادرسی ویژه خود را دارد این ادرس 48 بیتی برای هر کارت شبکه منحصر بفرد است . این ادرس را MAC مخفف media access control مینامیم . این مدیا در مبحث ما به Ethernet مشخص میشود . بنابراین وقتی به اترنت اشاره میکنمی منظور همان نوع کارت شبکه و کابل بندی ان بعلاوه هابها و پک های دیتایی که ارسال میشوند . در حال حاضر سه نوع شبکه بصورت عام معروف است Ethernet . token ring



بازدید امروز: 143 ، بازدید دیروز: 5215 ، کل بازدیدها: 13279792
Aviva Web Directory
منتخب از سوی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران به عنوان سایت برتر در اموزش شبکه و فناوری اطلاعات در سطح کشور و برگزیده شده در بخش ویژه نمایشگاههای رسانه دیجیتال
رویت بهتر این پرتال با مرورگر فایر فاکس